Rádi vám poradíme. Zavolejte, nebo nám pošlete email ...
+420 222 311 280 info@taxvision.cz

Informační občasník 02/2023

30.10.2023

 

Vážení klienti,

posíláme vám souhrnnou informaci k novele zákoníku práce. Transpoziční novela zákoníku práce má za cíl přizpůsobit právní rámec pracovního práva novým evropským směrnicím a  nařízením. To je její primární účel, dalším cílem, který jde nad rámec transpozice práva EU, je snaha zakomponovat postupující digitalizaci a některé požadavky z praxe. Došlo k novelizaci nejen zákoníku práce, ale i některých dalších zákonů.

Tým TaxVision
 
 
HLAVNÍ ASPEKTY TRANSPOZIČNÍ NOVELY ZÁKONÍKU PRÁCE OD 1.10.2023


ZMĚNY U DOHOD O PRACÍCH KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR (DPP A DPČ)
1) Rozvrhování pracovní doby
Zaměstnavatel musí nově rozvrhnout pracovní dobu. Lhůta pro seznámení zaměstnance s rozvrhem pracovní doby jsou 3 dny předem, lze se však dohodnout i na kratší době seznámení. Tato povinnost umožňuje  i ad hoc rozvržení pracovní doby, dle aktuálních potřeb tj. stačí, aby byla zaměstnanci rozvrhnuta v dostatečném předstihu i jen jedna směna. Bude nutné vést evidenci pracovní doby (jedná se v podstatě  o klasickou evidenci pracovní doby jako u zaměstnanců). Pro „dohodáře“ začíná nově platit standardní pravidlo pro přestávky v práci, jako již platí pro pracovní poměry.

2) Nárok dohod na příplatky noční práci, práci o víkendu a práci ve svátek
Před přijetím transpoziční novely zákoníku práce byly dohody odměňovány jen za odpracované hodiny, na příplatky jim nevznikal zákonný nárok. Po přijetí novely se v této oblasti dostávají do stejného postavení jako pracovní poměry a od 1.října 2023 tak pracovníkům na dohody vzniká nárok na tyto příplatky.

3) Práva na písemné vyjádření
Zavádí se právo žádat o přechod z dohody na pracovní poměr a to, pokud právní vztah trval za posledních 12 měsíců alespoň 180 dní. V takových případech se musí zaměstnavatel k této žádosti písemně vyjádřit do jednoho měsíce.


PRÁCE NA DÁLKU
Práci konanou na dálku tzv. home office nově upravuje §190a a je možná zásadně jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Zákoník práce nestanoví žádné podstatné náležitosti dohody. Tuto dohodu  o práci na dálku lze rozvázat dohodou zaměstnavatele a zaměstnance nebo výpovědí s výpovědní lhůtou 15 dní. Právní úprava neřeší v souvislosti s prací na dálku oblasti jako je BOZP, IT bezpečnost apod. Proto se doporučuje detailní úprava v dohodě, nebo vnitřním předpisem. Se zaměstnanci, kteří již pracují na dálku, je nutné uzavřít tyto dohody, a to nejpozději do 1.11.2023.
Náhradu nákladů lze vyřešit třemi způsoby:
- náhradou skutečně prokázaných nákladů
- poskytnutí paušální náhrady stanovené vyhláškou ministerstva práce a sociálních věcí. Pro tento rok je tato sazba 4,60 Kč
- písemnou dohodou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, že nebude náhrada nákladů poskytována. Tato dohoda musí být uzavřena před započetím výkonu práce na dálku.


ZPŘÍSNĚNÍ INFORMAČNÍCH POVINNOSTÍ ZAMĚSTNAVATELE
Dosavadní informační povinnost zaměstnavatelů ve vztahu  k zaměstnancům se značně rozšiřuje. Zaměstnavatel je povinen písemně informovat o právech a povinnostech zaměstnance vyplývajících z pracovního poměru, jestliže je pracovní smlouva neobsahuje. Tyto informace musí poskytnout nejpozději do 7 dní od vzniku pracovního poměru. Ministerstvo práce  a sociálních věcí připravilo pro zaměstnavatele vzory k informační povinnosti. Vzory je možné nalézt pod zde: Vzory vydané MPSV. Pro zaměstnavatele je obecně výhodnější více náležitostí uvést v této písemné informaci, neboť ji lze jednostranně změnit bez dohody se zaměstnancem.


ŽÁDOST URČITÝCH OSOB O ÚPRAVU PRACOVNÍCH PODMÍNEK
Zaměstnavatelé musí nově vyhovět podle §241 zákoníku práce žádosti  o kratší pracovní dobu, nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby  u těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci/zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 15 let či převážně sami dlouhodobě pečující o osobu závislou na pomoci jiné osoby ve stupni II až IV. Žádost zaměstnance musí být písemná, a pokud by jí zaměstnavatel z provozních důvodů nemohl vyhovět, musí toto zaměstnanci písemně odůvodnit.


DORUČOVÁNÍ V PRACOVNĚ PRÁVNÍCH VZTAZÍCH
Novelou získává zaměstnavatel větší volnost v doručování písemností. Dochází ke změně pravidel pro elektronické uzavírání smluv  a doručování písemností. Novela rozlišuje jednostranné (výpověď, okamžité zrušení) a dvoustranné písemnosti (např. pracovní smlouva, dohody o jejich změnách).

1) Dvoustranné písemnosti
Všechny tyto písemnosti lze uzavřít elektronicky bez nutnosti použít uznávaný či kvalifikovaný elektronický podpis. Zákoník práce vyžaduje zaslání těchto dokumentů na elektronickou adresu zaměstnance, která není v dispozici zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro tyto účely písemně sdělil. Vzniká tu právo od takto uzavřené smlouvy odstoupit a to do 7 dnů od jejího dodání na el. adresu.

2) Jednostranné písemnosti
Mezi tyto písemnosti se řadí výpověď, okamžité zrušení, zrušení ve zkušební době, další písemnosti týkající se pracovního poměru nebo dohod jako jsou např. vytýkací dopisy. Zaměstnavatel v případě těchto dokumentů může zvolit jeden z možných způsobů doručení:
  • Osobní předání na pracovišti zaměstnavatele nebo tam, kde bude zaměstnanec zastižen (např. home office).
  • Prostřednictvím datové schránky.
  • Elektronické doručení prostřednictvím sítě nebo služby elektronické komunikace. K tomuto způsobu doručování je třeba mít písemný souhlas zaměstnance. Písemnost od zaměstnavatele musí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem.
ZMĚNY V ŽÁDOSTI O ČERPÁNÍ RODIČOVSKÉ DOVOLENÉ
Od 1.10.2023 musí být žádost  o rodičovskou dovolenou písemná  a musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené. Žádost musí být podána alespoň 30 dní před nástupem na rodičovskou dovolenou.
 
 

Pro bližší informace o daném tématu nás neváhejte kontaktovat na telefonním čísle +420 222 311 280 nebo prostřednictvím emailové adresy info@taxvision.cz
 

 

Kategorie Aktuality