Převážná část transpoziční novely zákoníku práce vstoupily v platnost od 1.října 2023. Níže uvádíme přehled nejdůležitějších změny platné od tohoto data.
Změny u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP a DPČ)
Zaměstnavatel musí nově rozvrhnout pracovní dobu a vyhotovit písemný rozvrh pracovní doby. Lhůta pro seznámení zaměstnance s rozvrhem pracovní doby jsou tři dny před začátkem směny. Lze si však dohodnout i jinou (kratší) dobu seznámení.
Před přijetím transpoziční novely zákoníku práce byly dohody odměňovány jen za odpracované hodiny, na příplatky jim nevznikal zákonný nárok. Po přijetí novely se v této oblasti dostávají do stejného postavení jako pracovní poměry. Od 1. října 2023 tak pracovníkům na dohody vzniká nárok na tyto příplatky.
Nově vzniká nárok dohodářů požadovat písemné vyjádření v případě, kdy se domnívají, že dostali výpověď, protože se domáhali svých práv, které jim přinesla tato novela. Dále zaměstnavatel musí poskytnout písemné odůvodnění v případě, kdy zaměstnanec pracující na dohodu požádá písemně o zaměstnání na pracovní poměr. Nárok na písemné odůvodnění vzniká jen u dohodáře, kterému právní vztah trval za posledních 12 měsíců alespoň 180 dní.
Zpřísnění informačních povinností zaměstnavatele
Dosavadní informační povinnost zaměstnavatelů ve vztahu k zaměstnancům se značně rozšiřuje. Nejpozději do 7 dnů od započetí výkonu práce má zaměstnavatel povinnost poskytnout zaměstnanci v písemné formě informace. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo pro zaměstnavatele vzory k informační povinnosti: VZORY MPSV.
Žádost určitých osob o úpravu pracovních podmínek
Zaměstnavatelé musí nově vyhovět žádosti o kratší pracovní dobu, nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby u těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci/zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 15 let či převážně sami dlouhodobě pečující o osobu závislou na pomoci jiné osoby ve stupni II až IV. Žádost zaměstnance musí být písemná, a pokud by jí zaměstnavatel z provozních důvodů nemohl vyhovět, musí toto zaměstnanci písemně odůvodnit.
Práce na dálku
Práci konanou na dálku tzv. home office je možné zásadně jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Zákoník práce nestanoví žádné podstatné náležitosti dohody. Tuto dohodu o práci na dálku lze rozvázat dohodou zaměstnavatele a zaměstnance nebo výpovědí s výpovědní lhůtou 15 dní.
Se zaměstnanci, kteří již pracují na dálku, je nutné tyto dohody také uzavřít, a to nejpozději do 1.11.2023.
Doručování v pracovně právních vztazích
Novelou získává zaměstnavatel větší volnost v doručování písemností. Dochází ke změně pravidel pro elektronické uzavírání smluv a doručování písemností. Novela rozlišuje jednostranné (např. výpověď, okamžité zrušení) a dvoustranné písemnosti (např. pracovní smlouva). Zaměstnavatel může zvolit jeden z možných způsobů doručení:
Změny v žádosti o čerpání rodičovské dovolené
Od 1.října 2023 musí být žádost o rodičovskou dovolenou písemná a musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené. Žádost musí být podána alespoň 30 dní před nástupem na rodičovskou dovolenou.