Rádi vám poradíme. Zavolejte, nebo nám pošlete email ...
+420 222 311 280 info@taxvision.cz

Transpoziční novela zákoníku práce

24.10.2023 4 minuty
Post image

Převážná část transpoziční novely zákoníku práce vstoupily v platnost od 1.října 2023. Níže uvádíme přehled nejdůležitějších změny platné od tohoto data.

 

Změny u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP a DPČ)

  • Rozvrhování pracovní doby

Zaměstnavatel musí nově rozvrhnout pracovní dobu a vyhotovit písemný rozvrh pracovní doby. Lhůta pro seznámení zaměstnance s rozvrhem pracovní doby jsou tři dny před začátkem směny. Lze si však dohodnout i jinou (kratší) dobu seznámení.

  • Nárok dohod na příplatky za noční práci, práci o víkendu a práci ve svátek

Před přijetím transpoziční novely zákoníku práce byly dohody odměňovány jen za odpracované hodiny, na příplatky jim nevznikal zákonný nárok. Po přijetí novely se v této oblasti dostávají do stejného postavení jako pracovní poměry. Od 1. října 2023 tak pracovníkům na dohody vzniká nárok na tyto příplatky.

  • Právo na písemné vyjádření

Nově vzniká nárok dohodářů požadovat písemné vyjádření v případě, kdy se domnívají, že dostali výpověď, protože se domáhali svých práv, které jim přinesla tato novela. Dále zaměstnavatel musí poskytnout písemné odůvodnění v případě, kdy zaměstnanec pracující na dohodu požádá písemně o zaměstnání na pracovní poměr. Nárok na písemné odůvodnění vzniká jen u dohodáře, kterému právní vztah trval za posledních 12 měsíců alespoň 180 dní.

Zpřísnění informačních povinností zaměstnavatele

Dosavadní informační povinnost zaměstnavatelů ve vztahu k zaměstnancům se značně rozšiřuje. Nejpozději do 7 dnů od započetí výkonu práce má zaměstnavatel povinnost poskytnout zaměstnanci v písemné formě informace. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo pro zaměstnavatele vzory k informační povinnosti: VZORY MPSV.

Žádost určitých osob o úpravu pracovních podmínek

Zaměstnavatelé musí nově vyhovět žádosti o kratší pracovní dobu, nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby u těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci/zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 15 let či převážně sami dlouhodobě pečující o osobu závislou na pomoci jiné osoby ve stupni II až IV. Žádost zaměstnance musí být písemná, a pokud by jí zaměstnavatel z provozních důvodů nemohl vyhovět, musí toto zaměstnanci písemně odůvodnit.

 

 

Práce na dálku

Práci konanou na dálku tzv. home office je možné zásadně jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Zákoník práce nestanoví žádné podstatné náležitosti dohody. Tuto dohodu o práci na dálku lze rozvázat dohodou zaměstnavatele a zaměstnance nebo výpovědí s výpovědní lhůtou 15 dní.

Se zaměstnanci, kteří již pracují na dálku, je nutné tyto dohody také uzavřít, a to nejpozději do 1.11.2023.

Doručování v pracovně právních vztazích

Novelou získává zaměstnavatel větší volnost v doručování písemností. Dochází ke změně pravidel pro elektronické uzavírání smluv a doručování písemností. Novela rozlišuje jednostranné (např. výpověď, okamžité zrušení) a dvoustranné písemnosti (např. pracovní smlouva). Zaměstnavatel může zvolit jeden z možných způsobů doručení:

  • Osobní předání na pracovišti zaměstnavatele
  • Prostřednictvím datové schránky
  • Prostřednictvím sítě nebo e-mailu

Změny v žádosti o čerpání rodičovské dovolené

Od 1.října 2023 musí být žádost o rodičovskou dovolenou písemná a musí obsahovat dobu trvání rodičovské dovolené. Žádost musí být podána alespoň 30 dní před nástupem na rodičovskou dovolenou.

Kategorie Aktuality